Medical Taping

/Medical Taping
Medical Taping 2017-10-15T23:09:46+00:00

Wat is Medical Taping?

‘Medical Taping Concept’ is een tapemethode die in de jaren 1970 in Japan en Korea ontwikkeld is. De bedenkers geloofden dat beweging en spieractiviteit belangrijk zijn bij het behoud en het herstel van de gezondheid.

Medical Taping

Hoe werkt Medical Taping?

Bij Medical Taping gebruiken we Cure Tape. Dit is een speciale elastische en antiallergische tape met dezelfde rekkracht als de menselijke huid. De elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid zorgt ervoor dat de tape een liftend effect uitoefent op de opperhuid. Hierdoor ontstaat een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af en de pijn vermindert direct. Door gebruik te maken van verschillende tapetechnieken, kunnen diverse effecten bereikt worden. Een belangrijk effect is het stimuleren van het zelf genezend vermogen van het lichaam.

De behandelmethode is uiterst effectief, pijnvrij en veilig.

Kortom; deze methode:

• stabiliseert gewichten
  • stimuleert en ondersteunt de spierfunctie (o.a. spierkracht en -coördinatie)
  • stimuleert en ondersteunt de bloed- en lymfecirculatie

De tape blijft meerdere dagen zitten, ook tijdens het bewegen en douchen. Zo wordt de pijnlijke plek dus langdurig ondersteund, waardoor de genezing sneller optreedt.

Bij welke klachten gebruik je Medical Taping?

Medical Taping kan erg goed werken bij:

• (na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat (skelet, gewrichten, spieren), zoals bij rug-, schouder-, knie- en kuitklachten
  • klachten door vochtophoping, zoals oedeem en bloeduitstortingen
  • klachten die met je houding te maken hebben
  • de behandeling van overbelasting, zoals een muis-, tennis- of golfarm
  • bestrijding van (spannings)hoofdpijn en zenuwpijn
  • Correctie van de lichaamshouding of standsverandering van een gewricht.

“Tape activeert de lichaamseigen herstelmechanismen met optimale bewegingsvrijheid”

Contra Indicaties

Medical Taping is:

• Niet ongevaarlijk bij een acuut letsel waarbij niet goed/volledig gediagnosticeerd kan worden.
  • Niet aan te raden bij koorts.
  • Niet aan te raden over een beschadigde huid.
  • Niet zonder risico bij zwangerschap. Behandelingen zijn voor bepaalde indicaties mogelijk maar altijd in overleg met een behandelend therapeut.
  • Gevaarlijk bij een trombose, een trombus zou los kunnen komen.