/Dry Needling
Dry Needling 2017-10-15T23:05:23+00:00

Wat is Dry Needling?Dry Needling

Dry Needling is een behandelmethode die is overgekomen uit Canada en wordt daar al jaren toegepast. Sinds 2005 worden er ook Nederlandse fysiotherapeuten opgeleid in Dry Needling. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling gebruikt een droge acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Het verschil is dat acupunctuur de energiebanen beïnvloedt en met Dry Needling worden de triggerpoints in de spieren behandeld.

Myofasciale pijn

Een zeurende pijn rond je schouderblad bij lang zitten? Of een vage pijn in de heup die kan uitstralen naar het bovenbeen? Zomaar een paar voorbeelden van wat wij met een duur woord ‘myofasciale pijn’ noemen, oftewel pijn afkomstig uit de spieren.

Hoe ontstaat myofasciale pijn?

Laten we het voorbeeld van de zeurende pijn rond het schouderblad nemen. Lang in dezelfde houding zitten zorgt voor een verminderde doorbloeding van de spieren. Dat is niet zo handig, want spieren hebben bloed nodig om normaal te functioneren. Gelukkig laat je lichaam je weten dat de doorbloeding afneemt in de vorm een zeurend gevoel. Geconcentreerd aan het werk als je bent, negeer je dit signaal volledig en het zeurende gevoel gaat over naar pijn. Zie hier, het ontstaan van een triggerpoint.
“Tip: je lichaam probeert je te vertellen om in beweging te komen, wanneer je lang zit. Negeer deze signalen niet!”

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een pijnlijke verharding in een spier, ook wel spierknoop genoemd. Het vervelende van triggerpoints is dat ze lokale pijn geven, maar ook uitstralende pijn. In ons voorbeeld zou de pijn uitstralen van het schouderblad naar de voorzijde van de schouder en zelfs naar de arm toe.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling/mitella.
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijv. enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Toepassing:

Dry Needling wordt ingezet voor o.a. de volgende klachten:

• Lage rugpijn
  • Ischias
  • Nekpijn
  • Heuppijn
  • Kniepijn
  • Schouderpijn
  • Spierverkrampingen
  • Peesontstekingen
  • Tenniselleboog

Waar richt de behandeling zich op?

Dry Needling is een methode om deze pijn snel te verlichten. De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Na een grondige intake, waarbij de fysiotherapeut ook naar de functie van wervelkolom en gewrichten kijkt en andere oorzaken uitsluit, gaat hij/zij op zoek naar de triggerpoints. Wanneer hij/zij de boosdoener gevonden heeft, is het tijd om de naald erbij te halen. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt Dry Needling aan?

Het naaldje dat bij Dry Needling gebruikt wordt is heel dun, slechts 0,3mm dik. Het prikje voelt u gelukkig meestal niet. Met de naald prikt de fysiotherapeut in de spierknoop. Dit ervaart u als een dof en zeurend gevoel, vaak ook met uitstraling. Door het naaldje rustig heen en weer te bewegen wordt de spier gestimuleerd, een soort krampend gevoel. Dit leidt tot de zogenaamde ‘local twitch response’, de spier spant kortstondig aan. Dit kan meerdere keren gebeuren. Als alle twitches zijn opgehouden, wordt het naaldje eruit getrokken.

De meeste mensen ervaren direct na de behandeling stijfheid in de behandelde spier. Deze stijfheid houdt vaak een paar uur aan en gaat daarna over naar een ontspannen gevoel en afname van de pijn. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is ook meestal van kortere duur.

Vergoeding en Dry Needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen de kosten voor Dry Needling hieronder.