Ademhaling en ademhalingstherapie

/Ademhaling en ademhalingstherapie
Ademhaling en ademhalingstherapie 2017-10-15T22:58:32+00:00

Ademhaling

De ademhaling van een mens zegt veel over diens welbevinden. Bijvoorbeeld bij stress happen veel mensen letterlijk naar lucht. Ademhalingstherapie kan dan helpen om weer op de juiste wijze te ademen. Aan onze ademhaling merken we dat iets ons emotioneel aangrijpt. Tal van uitdrukkingen met de term “adem” hebben te maken met onze gemoedstoestand:

• Ademhaling en ademhalingstherapieeven op adem komen;
  • opgelucht ademhalen;
  • naar adem snakken;
  • de adem die ons in de keel stokt.

Iedereen kent ongetwijfeld nog meer uitdrukkingen die te maken hebben met onze ademhaling. Maar de gevolgen van een verkeerde ademhaling voor onze gezondheid zijn bij veel mensen onbekend. Wie gestrest of gespannen is, ademt meestal oppervlakkig, hoog vanuit de borstkas. Als dat van tijdelijke aard is, is het onschuldig.

Aanhoudend oppervlakkig ademen daarentegen, kan functionele stoornissen zoals problemen met de spijsvertering of zelfs hartritmestoornissen veroorzaken. Ademhalingstherapie kan dan uitkomst bieden.

Wat is een juiste ademhaling?

Ademhaling en ademhalingstherapie

Bij een juiste ademhaling gaat het er niet om voortdurend puffend in en uit te ademen. Ook bestaat er niet zoiets als de énig juiste manier van ademhaling.
Bovendien verandert onze ademhaling ook naar gelang onze gemoedstoestand. Bij een goed humeur ademt de mens instinctief op de juiste manier, namelijk diep door de neus en met het middenrif. Dat verhoogt en verlaagt de longen, waarbij ook onze buik duidelijk zichtbaar op en neer beweegt. Onze interne organen worden daarbij letterlijk gemasseerd. Bovendien stroomt er op die manier voldoende zuurstof in het lichaam en wordt de stofwisseling gestimuleerd.

Ademhalingstherapie

Bij ademhalingstherapie leert u hoe u uw ademhaling kunt verbeteren en dus bewust leert ademhalen. U krijgt inzicht in de werking, u leert hoe u de ademhaling weer tot rust kunt brengen en wat u preventief kunt doen. Een ontspannen en natuurlijke ademhaling heeft een gunstige invloed op uw lichaam en geest en helpt u beter met stress om te gaan. U heft zo uw blokkades en spanningen op. Het gaat er bij deze vorm van therapie om dat er innerlijke ruimte ontstaat voor een natuurlijke ademhaling en daarbij het zelfgenezend vermogen bevorderd wordt. Een ware
ontdekkingsreis naar UZELF.

Toepasbaar bij:

• Aandoeningen van de luchtwegen (bv astma, chronische bronchitis)
  • Migraine en hoofdpijn
  • Depressie, Burn-out, stress, flauwvallen, duizelingen, onrust, benauwd gevoel en paniekaanvallen
  • Hyperventilatie
  • Gewrichts- en spierpijnen

In geval van ernstige en ongeneeslijke ziekten zoals longfibrose kan ademhalingstherapie ertoe bijdragen om de levenskwaliteit van de betrokkenen te verbeteren en de symptomen te verlichten.

Acteurs, muzikanten of docenten kunnen van ademhalingstherapie gebruik maken om hun stem te versterken. Zie ook ontspanningstherapie.